

Ronald
Forum Replies Created
-
Dette er noe vi har fått flere forespørsler om og vurderer.
-
Om den er godkjent er jeg usikker på, men den er nok noe mangelfull. Jeg bruker normalt en plugin/utvidelse som lar kunden laste ned eller motta en ordentlig faktura.
En utvidelse du kan bruke er til eksempel denne:
https://wordpress.org/plugins/woocommerce-pdf-invoices-packing-slips/
wordpress.org
PDF Invoices & Packing Slips for WooCommerce
Create, print & automatically email PDF or UBL Invoices & PDF Packing Slips for WooCommerce orders.
-
Facebook og Google henter vanligvis det første bildet i posten og bruker dette som standard. Ved å bruke en SEO utvidelse som til eksempel RankMath eller Yoast, kan du tilpasse hvilket bilde som benyttes og også tilhørende tekst/beskrivelse.
-
Dette er noe de fleste markedsføringssystemer for e-post (som til eksempel Mailchimp) lar deg automatisere.
-
Noen ganger kan oppdateringer forårsake denne type feil. Det er ikke vanlig men det skjer.
Løsningen er å regenerere miniatyrbildene i WordPress. Se etter en utvidelse for “Regenerate thumbnails” (i WooCommerce kurset er en video som forklarer og viser hvordan dette gjøres).
-
Ronald
Administrator24/03/2024 kl 10:03 som svar til: Hvordan se om en bruker (eller kunde) har logget inn?Jeg fikk meldingen din @Erik men svarer her i tilfelle andre vil bruke denne metoden.
For å vise om noen av brukerne dine har logget inn, kan du bruke en større plugin som Wordfence eller se etter en som har bare denne funksjonen. Metoden jeg skal vise deg er ved å sette inn kode manuelt i functions.php -filen til temaet du bruker, eller ved hjelp av en utvidelse som Code Snippets eller FluentSnippets.
Koden du må sette inn er delt i to. Den første trenger du for å logge og skrive dato/tid/opplysningene for når en bruker sist logget inn til WordPress-databasen din.
Hvis du bruker Code Snippets eller FluentSnippets -plugin velger du selv om du vil lage en eller to separate snippets. Det mest naturlige er kanskje å dele den i to, slik du kan kjøre den første koden på hele nettstedet, mens den siste koden trenger bare kjøre i kontrollpanelet.
1. Record when a user last logged in
/* Record when a user last logged in */
function record_last_login( $login, $user ) {
$user = get_user_by( 'login', $login );
update_user_meta( $user->ID, 'last_login', current_time('mysql') );
}
add_action( 'wp_login', 'record_last_login', 10, 2 );
2. Show when a user last logged in from Users > All users in WP control panel
// Add a new column to the users page in WP control panel
function add_last_login_column( $columns ) {
$columns['last_login'] = 'Last login';
return $columns;
}
add_filter( 'manage_users_columns', 'add_last_login_column' );
// Populate the Last Login column with data
function populate_last_login_column( $value, $column_name, $user_id ) {
if ( 'last_login' == $column_name ) {
return get_user_meta( $user_id, 'last_login', true );
}
return $value;
}
add_action( 'manage_users_custom_column', 'populate_last_login_column', 10, 3 );
Bruker denne koden på en del av mine egne nettsted for å rydde bort inaktive brukere.
-
Ronald
Administrator23/03/2024 kl 19:12 som svar til: Utfordringer med mye spam fra kontaktskjema på nettsidenDet er lett for at noe spam slipper gjennom uansett hvilken løsning du går for, men har inntrykk av at Contact Form 7 er spesielt vanskelig fordi du trenger ekstra/tilleggs-utvidelser for å bruke reCaptcha etc. En form for spambeskyttelse burde finnes “ut av boksen” i alle skjemautvidelser i 2024!
-
Det er ikke så komplisert om du vet hvordan legge inn litt CSS kode i temaet ditt. Lag en egen CSS-klasse (custom-hover i dette eksempelet) med følgende kode:
.custom-hover:hover {
background-color: #FFC0CB;
}
Når du har gjort det, legger du inn navnet på CSS klassen du nettopp opprettet (i dette eksempelet custom-hover) som ekstra CSS-klasse i innstillingene for blokken i Gutenberg.
Husk å endre #FFC0CB til fargen du ønsker bakgrunnen skal bli ved hover/mouseover! Får du problemer er det bare å sende meg en PM.
-
Takk for tilbakemeldingen og ønsker deg lykke til med kurs i WordPress!
-
Ronald
Administrator26/12/2023 kl 10:25 som svar til: Kan jeg bruke WordPress uten noen bloggfunksjoner?Det er ingen grunn til å se mot andre plattformer av den grunn. WordPress trenger ikke være en blogg eller inkludere en slik funksjon. Det velger du helt selv.
Innholdstypen WordPress kaller for “Innlegg” kan brukes til andre ting enn blogginnlegg, til eksempel nyhetsoppdateringer om bedriften din, portefølje eller noe helt annet.
-
Kinsta bruker et egenutviklet kontrollpanel hvor du finner alle de nødvendige verktøyene for et moderne WordPress-nettsted. Tjenesten som leveres er på et langt høyere nivå enn du finner hos tradisjonelle webhotell.
Selve WordPress og oppgavene du utfører der er på norsk, men selve tjenesten fra Kinsta som kontrollpanel, brukerstøtte er på engelsk. Dette er den eneste ulempen jeg kan tenke meg (for de som ikke er så stødig i engelsk).
-
Kinsta er veldig bra, helt perfekt for både små og store nettsted. De har rask support, gode servere og et brukervennlig kontrollpanel. Du vil ikke møte noen utfordringer med norske besøkende.
-
Den nye konteineren har i skrivende stund status som “release candiate”. Det betyr at den ikke er 100% ferdigstilt, derfor innebærer det litt risiko ved å ta den i bruk allerede nå.
Når det er sagt.. Jeg personlig har allerede begynt å bruke den på alle mine nettsted. Den er raskere, koden er mye “slankere” under panseret, og det finnes lite negativt å si om den. Et stort steg i riktig retning vil jeg påstå.
Den nye konteineren kommer til det nye Elementor-kurset (som lanseres til høsten).
-
Ronald
Administrator13/06/2023 kl 21:07 som svar til: Er det greit å tillate en plugin å samle inn bruksdata?Det kan være viktig å forstå hensikten med innsamling av slike data. Mange plugins bruker anonyme brukerdata og statistikk for å forbedre produktets funksjonalitet og ytelse. Dette kan inkludere feilsøking, oppdage og løse problemer, identifisere funksjoner som blir mest brukt, og gjøre nødvendige forbedringer basert på reell brukeratferd. Så på den ene siden kan tillatelse til å dele anonyme brukerdata bidra til å forbedre brukeropplevelsen og sikre en mer pålitelig plugin.
På den andre siden er personvernet en viktig bekymring. Brukere bør ha kontroll over hvilke data som blir samlet inn og delt om dem. Det bør være tydelig informasjon om hva slags data som blir samlet inn, hvordan det blir brukt, og hvem som har tilgang til det. Dette gir brukerne mulighet til å ta informerte valg om å tillate eller nekte tilgang til anonyme brukerdata.
En kritisk tilnærming er derfor å vurdere plugin-utviklerens omdømme og tillit. Er utvikleren kjent for å håndtere data på en ansvarlig og transparent måte? Har de en personvernpolicy som er lett tilgjengelig?
-
Ronald
Administrator01/05/2023 kl 12:45 som svar til: Hvordan bestemme bildet som viser når et innlegg deles til Facebook?Når du har installert en SEO-plugin vil denne (nesten alltid) bruke bildet du har satt til “Fremhevet bilde” til å være det som vises på sosiale medier automatisk. Det er likevel lurt å tilpasse dette i metaboksen som @Kristian skriver.
For å sjekke hvordan innlegget eller siden din vil se ut når det deles på Facebook, kan du bruke Facebook sitt delingsverktøy (bare lim inn nettadressen til det du forsøker å dele og klikk på “Debug”):