Unngå at e-post fra WordPress havner i spam
E-post fra WordPress spiller en kritisk rolle i driften av alle WordPress-nettsted, spesielt nettbutikker. Det er helt nødvendig at meldinger som «Glemt passord», ordrebekreftelser og andre varsler når frem til mottakeren.
Uten å tilpasse e-postoppsettet i WordPress havner ofte disse meldingene i spam, noe som kan føre til frustrerte brukere og hindrer at viktige funksjoner på nettstedet fungerer riktig.
Hva er SMTP og hvorfor er det viktig?
Simple Mail Transfer Protocol (SMTP) er standardprotokollen for å sende e-post over Internett.
WordPress bruker ikke SMTP protokollen som standard. I stedet forsøker WordPress å samarbeide med webhotellet, og sender meldinger ved å bruke PHP mail. Når e-post sendes på denne måten, mangler meldingene nødvendige signaturer og blir automatisk merket som spam eller slettet.
Ved å aktivere SMTP i WordPress blir meldinger sendt via en ekte e-postkonto, dermed forbedres sjansene betydelig for at e-post når frem til mottakerens innboks.
Fordeler ved å bruke SMTP-utvidelse for WordPress:
- Spamfiltere – Bruk av en ekte e-postkonto, reduserer risiko for at e-post havner i spam eller blir slettet før den når frem til mottaker.
- Sikkerhet – Tilkobling via SMTP er sikret med SSL/TLS som beskytter e-post fra å bli lest av uvedkommende.
- Pålitelighet – Med SMTP kan du bruke eksterne leverandører som er spesialister på e-post.
Oppsett av SMTP for e-postlevering
En av de beste utvidelsene for SMTP i WordPress er Fluent SMTP. Videoen nedenfor er et lite utdrag fra «Grunnkurs i WooCommerce» som forklarer hvordan du går frem for å installere og konfigurere den.
- Gå til Utvidelser > Legg til ny utvidelse i WordPress kontrollpanel
- Bruk søkefeltet oppe til høyre og skriv inn «Fluent SMTP»
- Velg «Installer» ved å holde muspekeren over utvidelsen i søkeresultatene
- Når utvidelsen er installert, endres knappen, og du kan trykke på «Aktiver»
- Nå som utvidelsen er aktivert, finner du et nytt valg fra Innstillinger > Fluent SMTP
- Velg en leverandør du har konto hos i listen, eller velg «Other SMTP» for vanlig e-postkonto
- Skriv inn opplysninger for avsender, mailserver, portnummer og aktiver SSL/TLS
- Bekreft valgene dine ved å trykke på knappen «Save connections settings»
- Gå til fanen (på toppen) som heter «E-mail Test» for å teste at alt virker som det skal
DNS-konfigurasjon for e-post fra WordPress
Selv etter at du har aktivert SMTP for e-post fra WordPress, kan det oppstå situasjoner hvor meldinger fortsatt havner i spam. Det kan være ulike årsaker til dette, men ofte er det fordi oppsett hos webhotell eller domeneleverandør har feil eller mangler.
For å undersøke om alt er riktig, kan du bruke dmarcian.com eller mxtoolbox.com for å finne ut hva som kan være feil hos leverandøren din.
Selv om du har tatt i bruk SMTP for e-post fra WordPress, er det stor sjanse for at meldinger havner i spam når oppsett for DMARC, SPF og DKIM.
Innhold i e-postmeldinger
Når det tekniske oppsettet er riktig konfigurert for e-post fra WordPress, er ikke det alene en ganrati for at meldinger ikke havner i spam.
Vanlige årsaker:
- Innholdet utløser spamfiltre – De fleste e-postleverandører har filtre for å beskytte brukerne mot uønskede eller ondsinnede e-poster. Hvis e-postinnholdet ditt utløser disse, kan e-posten din bli flagget som spam.
- Mistenkelig domenenavn – Hvis du sender e-post fra et nytt domenenavn, eller domenenavn med dårlig rykte (fordi det har vært assosiert med spam tildligere), er det mer sannsynlig at meldingen blir merket som spam.
- For mange e-postmeldinger – Hvis du sender for mange e-postmeldinger til samme mottaker, eller et høyt antall e-postutsendelser (generelt) kan e-post blir merket som spam. Hold antall meldinger du sender på et lavt nivå inntil domenet har opparbeidet seg bedre rykte.
- E-post mangler viktige elementer – Når e-postmeldinger mangler obligatoriske felt som emne, organisk innhold, signatur eller mulighet for å melde seg av e-postliste, øker sjansen for at e-post havner i spam.
- Mistenkelig eller skadelig innhold – Dersom e-post inneholder noe som kan oppfattes som mistenkelig eller skadelig, for eksempel lenker til nettsider med dårlig rykte, er det stor sannsynlighet for at meldingen blir regnet som spam.
Når det er sagt så skal normalt ikke standardmeldinger fra WordPress, som til eksempel «Glemt passord», ordrebekreftelse og andre standardvarsler havne i spam. Når domenenavnet får opparbeidet seg et bedre rykte, vil disse problemene forsvinne av seg selv.
Fint innlegg som forklarer godt. Nå har jeg endelig fått orden på epost fra bloggen min.
Super artikkel med god video!