FAQ

OFTE STILTE SPØRSMÅL

Rask hjelp til vanlige henvendelser.

mann holder et sporsmalstegn lq

På denne siden har vi samlet ofte stilte spørsmål og svarene på dem. Har du spørsmål som du ikke finner svar på, hører vi gjerne fra deg. Du kan kontakte oss via e-post eller kontaktskjema.

Hvis henvendelsen gjelder innhold i kurs eller annet opplæringsmateriell, kan du bruke forumet eller sende melding direkte til arrangør via grupper (digitalt klasserom).

Generelt

Hvordan går jeg frem for å delta på kurs?

For å delta på nettkurs må du først «melde deg på» eller kjøpe tilgang fra kursoversikten. Når du fullfører ordren, vil du få tilgang umiddelbart og kan starte kurset med det samme. Alle kurs er tilrettelagt slik at du kan ta de i eget tempo.

Nei. eStudium leverer digitale kurs som bare er tilgjengelig fra våre nettsider. Våre digitale kurs er ryddig sortert i leksjoner og emner, og kan spilles av på en datamaskin (anbefalt), nettbrett eller mobil.

Alle kurs er ryddig sortert i leksjoner og emner, hvor leksjoner er en form for overordnede temaer som inneholder en rekke mindre emner.

Kursene består i hovedsak av videoer som forklarer og veileder, men kan også inneholde tekst, bilder og illustrasjoner.

Hos oss får alle deltakere automatisk tilgang til forum, samt en gruppe hvor du kan sende direktemeldinger til instruktør eller andre som deltar i felleskapet vårt.

Tjenester du kjøper hos eStudium har normalt en varighet på 12 måneder fra kjøpsdato. I denne perioden gis det fri tilgang til tjenesten, oppdateringer og brukerstøtte.

Ja. I perioden hvor du har tilgang til et kurs, kan du spille av videoer (og annet kursmateriell) så mange ganger du bare vil. Mange bruker kursmateriellet som oppslagsverk lenge etter de har fullført kurset.

Når du logger deg inn på brukeren din hos eStudium, er alle kurs tilgjengelig fra profilen din.

Se etter «Kurs» eller «Mine kurs» som er synlig i profilmenyen (oppe til høyre), eller du kan bruke sidestolpe-menyen som er til venstre på skjermen.

Hvis du ikke mottar e-postmeldinger, er det en stor sjanse for at meldingene er blitt merket som spam eller søppelpost av leverandøren din.

Vennligst sjekk boksen for søppelpost, og velg at disse e-postmeldingene ikke er spam.

Kontakt oss gjerne for en løsning om problemet vedvarer, eller om du savner e-postmeldinger vi burde sendt deg.

For å logge inn på brukerkontoen din klikker du på knappen «Logg inn» oppe til høyre fra hovedmenyen, eller du kan gå til denne adressen.

Skriv inn e-postadressen din og passordet du valgte (eller fikk tilsendt) da du registrerte deg. Velg alternativet «Husk meg» på samme side, da vil nettleseren din forsøke å logge deg inn automatisk hver gang du besøker eStudium.

Hvis du har mistet eller glemt passordet ditt kan du enkelt sette et nytt. Velg «Glemt passord?» på siden hvor du logger inn, eller du kan gå direkte til denne adressen.

Når du velger glemt passord, sender vi deg en e-postmelding som forklarer hvordan du går frem for å sette et nytt passord.

Quiz

Er det nødvendig å fullføre alle quizer?

Det er ikke alltid så lurt, men hvis du vil, kan du hoppe over en quiz og fortsette til neste leksjon med det samme. Vær oppmerksom på at du må fullføre alle quizer for å motta kursbevis.

Det er arrangører som bestemmer hvor mange feil du kan ha på en quiz, og hvor mange forsøk du har.  Hvis du av en eller annen årsak har brukt opp alle forsøkene dine, tar du bare kontakt (så løser vi det for deg).

Resultatet for en quiz viser så fort du har fullført alle spørsmål eller oppgaver. eStudium vil i tillegg sende deg en e-post med resultatet.

Det er arrangøren som bestemmer hvor mange feil du kan ha på en quiz, og hvor mange forsøk du har.

Hvis du har svart feil på noen spørsmål (men fikk godkjent sluttresultatet) er det strengt tatt ikke nødvendig å forsøke igjen, men hvis du absolutt vil, kan du selvsagt gjøre det innenfor den grensen som arrangøren har satt.

Hvis du fortsatt har åpen nettleseren du bruke, kan du noen ganger fortsette der du avsluttet. Er ikke dette mulig, kan du starte quizen på nytt når du har tid til å fullføre den.

Sosialt

Hvordan fungerer grupper (digitalt klasserom)?

En gruppe eller digitalt klasserom er et sted hvor arrangører, instruktører og deltakere innenfor et fagområde er samlet. Inne i gruppen kan du se hvem de er, besøke hverandres profiler og sende direktemeldinger.

eStudium oppfordrer alle til å være aktive i sosiale kanaler, men hvis du ikke føler for det, er det også selvsagt greit.

Noen grupper har sin egen «vegg» som gjerne kalles for aktivitetsstrøm eller nyhetsstrøm. Denne er kun synlig for medlemmer i gruppen, og vil fortelle deg statusoppdateringer, innlegg eller andre aktiviteter tilknyttet gruppen.

Når du sender en direktemelding, er det bare mottakeren du har valgt som kan lese den. Skriver du derimot noe i forumet, vil andre kunne lese, like, delta eller svare på innlegget.

En gruppe er et digitalt klasserom hvor arrangører, instruktører og deltakere innenfor et fagområde er samlet. Her kan du se hvem de er, besøke hverandres profiler og sende direktemeldinger til hverandre.

Forumet er derimot åpent for alle medlemmer og benyttes i hovedsak til lengre diskusjoner, hjelp til utfordringer eller typiske spørsmål- og svartråder.

Alle brukere kan sende og motta meldinger. De mest aktive brukerne er nok arrangører eller instruktører, men det er også mulig å sende melding til andre deltakere (hvis du vil). Vennligst vis forståelse om ikke alle har lyst å svare deg.

Grupper er forbeholdt de som er påmeldt kurs.

Hvis du bare ønsker å delta i forum, men ikke noen av tjenestene som selges hos eStudium, kan du sende oss en forespørsel via kontaktskjemaet.